woensdag 12 mei 2021

10 en 11 mei.

Felix vond een slak in zijn tuin.


We zagen een slak bij de poort van de school
en namen hem mee naar de kring.



Wat is het verschil ?
Waar wonen slakken ?
We zochten tijdens de speeltijd op ons stuk waar we spelen in onze bubbel.

Oskar-Lou vond een pluim.



We vonden maar 1 slakje onder een struik...
Een heel kleintje.




We vonden wel enkele regenwormen.



En een pissebed.

Hoe komt het dat we maar 1 slak vonden ?
Conclusie :
Slakken houden van natte plaatsen.
Op de schors kan hij niet goed glijden.
Misschien zijn ze al opgegeten door de vogels ?
Misschien zijn ze nog niet geboren ?


Volgende week gaan we in de hele tuin op zoek naar kriebeldiertjes.

Slakkeninvasie.
De vogels hebben een feestmaal.







De volgende dag hing de slak aan het deksel.



Hij staat op zijn kop.
Ondersteboven.
We zagen duidelijk zijn lijfje.
Wij staan ook eens ondersteboven.

Houdingen en bewegingen verzinnen en nabootsen van prenten.




In de zaal hadden we meer plaats.




Met Julien tekenen we een silhouet.














Veel traantjes tijdens de speeltijden.
We vallen soms van de draaimolen omdat we...
-aan de buitenkant hangen.
-we er al afstappen terwijl hij nog draait.
-we onze voet onder de rand steken om het te doen stoppen.

Dus zoeken we samen naar oplossingen vanuit deze beleving.

Zitten op het bankje.
Wachten tot iedereen 'mee' is.
Draaien door samen te werken.
Stoppen als iemand het vraagt om er af te gaan.
Niet aan de buitenkant hangen.


Met 2 op de wip zitten.
Om de beurt.

Alleen de slak kan naar boven glijden...😉
Wij klimmen naar boven via de klimmuur
en glijden naar beneden langs de glijbaan.
Wachten tot de glijbaan vrij is 
anders bots je op diegenen die nog beneden zit.

Als de bel gaat staan we op eens stipje.
We gaan niet meer door de klas
want de schors en aarde aan onze schoenen
maakt de klas vies.



Léonie ging naar Bellewaerde en zat in een draaiend theekopje.
Wie dronk al thee met mama ?
Hoe maak je thee ?


De geplukte munt, citroenmelisse en lavendel waren gedroogd.
We maakten een geurzakje.
Het rook fris toen we het plukten.
Nu ruikt het iets anders omdat het gedroogd is.




We proeven van de tuinkers die nu goed gegroeid is.
Het is te vergelijken met radijs.
Pikant, pittig,...









In schuim proberen we eerst de beweging van de draaimolen na te bootsen.
Daarna tekenen we de spiraalvorm van de huisjesslak.






Afdruk maken.

























































Mats vond zijn bal erg grappig.


Enkele kinderen oefenen om zindelijk te worden.
De spoelknoppen oefenen een ongelooflijke aantrekkingskracht uit...
We herhalen nog eens waar welke knop we gebruiken bij pipi en kaka.
Met deze afbeeldingen lukt het beter.





Lex bracht een kettingzaag mee.
Hoe werkt dat ?
Wat kan je doorzagen ?

Astor stelde voor om te meten met zijn rolmeter.
Wat ga je meten ?
Voorstel om takken te zoeken in de tuin.
Wat doe je aan om naar buiten te gaan ?





Verschillende meters uit onze koffer.
Afmeten waar je gaat zagen.
Hoe duid je dat aan ?
We zetten streepjes met potlood, krijt,...


Oskar-Lou heeft een gewone zaag en een schroevendraaier mee.


Hoe werken de verschillende werktuigen weer ?
We zoeken onze kaartjes weer op die de beweging en geluid weergeven.






Manuele en elektrische zagen.
"Ze zijn niet echt maar alsof".











Ondertussen zijn de slakken uit de tuin verdwenen
en hebben de bijen de overhand.











Veel kleur in de tuin.
Welke kleuren vind je nu vaak in de lente ?
Met dit dobbelspel geven we kleur aan onze schatkist.




Stenen sorteren per kleur
of dezelfde afbeelding namaken.






Domino en lotto van Rupsje Nooitgenoeg.


Norma bracht een portemonneetje mee met geld.
We willen weer centjes in de poppenhoek.
Hoe krijg je zo'n portemonnee open ?
Als je betaald hebt krijg je een ticketje.



We maken ticketjes.
Cijfers naschrijven bleek nog te moeilijk.
We stempelden dan maar de prijzen.














Kleuren op een rij.









Tasnim nam een puzzel mee.
We konden niet zien welke het was.
Dat ontdekten we door hem te maken.
Het waren er 3 verschillende.
Er zaten ook 2 magneetjes in.





Mats bracht een autootje mee.
Wat is dat bolletje achteraan ?
We kennen dat van aan de houten trein.
Zou het ook lukken om de wagons aan de auto te hangen met de magneet ?




De buizen worden gebruikt als tunnel.
Blijft de trein heel als die er uit komt ?




De planken vormen een hellend vlak.
Blijft de trein samen als die er snel afrijdt ?

Op een spoor blijft de trein heel als je niet te snel rijdt.
De magneten zorgen daar voor.



Gevoelens zijn soms moeilijk te verwoorden.
We reflecteren er dagelijks over
en laten er geen gras over groeien.
We zoeken telkens naar oplossingen. en hoe je je kan uiten.
Dat is ook een groeiproces.




Layvin had een grote dino mee.
Het is leuk om met meegebrachte spullen te spelen.
Soms hebben we dat niet graag 
omdat niet iedereen even voorzichtig is.
Dus vragen we steeds of je dat wil.
Jij beslist.
De dino uit dit boek kleefde overal briefjes op
om dit duidelijk te maken.



We oefenen de katapulttechniek nog eens.

Ook de rollen deden weer hun intrede.

Hoe hou je je evenwicht op een zelfverzonnen wip ?







We wonnen de fluokabouter
omdat we deze maand als beste van de school
onze fluojas aanhadden op dat moment.
De fluoactie is steeds onaangekondigd
omdat we het belangrijk vinden dat je hem elke dag aanhebt.
Niet voor de kabouter maar voor je veiligheid.
Niet nu en dan maar elke dag.
Dank aan alle ouders die dat consequent volhouden !





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten

  klik hier voor de nieuwe blog 2021-2022