vrijdag 5 februari 2021

Week 1 tot 5 februari.

Welkom aan de drie nieuwe schatjes.



We zagen veel vogels in de bomen buiten.

We schilderden een boom.










Een toekan op de trui van Mats.


We bekeken vogels van bij ons en van in andere landen
en speelden poppenkast.





Rosanne vroeg zich af of de vogels 
nu al meer van de vetbollen gegeten hadden.
We gingen eens kijken.




Plassen zijn toch zo aantrekkelijk...

We zagen nesten hoog in de bomen.

De grotere kinderen hadden ook vogelvoer opgehangen.





Gezellig kletsen met Hannah.




We volgden de beweging van overvliegende vogels.

We ontdekten leuke plekjes in de tuin
die we nu in de winter niet betreden.


Eindelijk water in de poel !




Een regenworm op ons pad.
Hoe komt die hier ?
En waarom heet die zo ?
We volgen ook zijn beweging.


We nemen wat modder mee om een proefje te doen.




We zetten een potje modder op de verwarming.

Eentje in de diepvries.

Eentje in de klas.

Welk potje met modder zal het snelst weer aarde worden ?
Ondertussen schilderen we eens met modder.
We merken dat ons blad nat wordt,
dat het uit te smeren valt.













Wat is het verschil tussen modder en aarde ?
We gingen het vragen aan Heide.

We veegden de aarde bijeen van aan onze laarzen.
Aarde is inderdaad droog.



We bekijken de volgende dag de verschillende potjes modder.
Die op de verwarming bleek al droog te zijn.

Het potje uit de diepvries was hard geworden.
Een modderijsje is wel verleidelijk om van te proeven.
Mats vond het heel koud.

Het potje in de klas was nog niet veel veranderd.
We lieten de bevroren modder ook in de klas
tot de volgende dag.



We waren ergens niet verwonderd 

dat het ijs de volgende dag gesmolten was.

We vergeleken het proefje met de sneeuw en ijs.

En het verhaal van sneeuwman die smolt.


Als je iets niet weet
kan je het aan anderen vragen.


We concluderen dat het toch wel even duurt voordat modder weer aarde wordt.

Dat het echt warmer moet worden eer we weer in de tuin kunnen spelen.

Nu hebben we vaak de paraplu nodig.




We vertellen maar al te graag onze bevindingen

aan de anderen klassen.


We beelden de regenworm na door op onze buik te kruipen.

Met touwen bootsen we de wormen ook na.














Deze popjes vinden veel wormen in de tuin.










We knippen stukjes wol en kleven die als worm op met veel lijm.

De modderschilderijen zijn ondertussen ook droog.

We voelen hoe de aarde schuurt.















Kinetisch zand is zachter.






We merken dat ook zand en aarde de klas vies maken.
Gelukkig dragen we sloffen in de klas...


Wormen rollen uit plasticine.






Rosanne poetst haar tanden met een elektrische tandenborstel.
Wat is het verschil met een gewone tandenborstel ?
Waarvoor dient dat knopje ?



We zien ook zo'n knopje bij de computer van Nour.

Hoe zet je deze schroefmachine aan ?

Verschillende borstels uittesten.
Ze maken elk een ander geluid.
Harde en zachte haren.







Ook dieren worden mama als een kleintje geboren wordt.





Bij memory zoek je 2 dezelfde plaatjes
en mag je niet spieken.😉








Rougui bracht plastic eten mee.
Wat zat in onze gezonde lunchbox ?

Eefje Donkerblauw lust alleen blauw fruit.

We proeven van blauwe bes, braambes en blauwe druif.
Iedereen proefde en maar weinig kinderen vonden het niet lekker.








Welke kleuren heb je nog ?


Wat proefden we vorige week ?
We zoeken het plastic fruit er bij.
Waar hebben we veel van, minder, evenveel ?




We richten een winkeltje in.





In netjes verzamelen zoals dat van Lex.



















Cézanne maakte dit bij de onthaalmoeder.
We herkennen ook Norma op de foto.

We zien dezelfde parels op dit doosje.


Op elk doosje past een deksel.










Familiefoto's sorteren naar 1, 2, 3 of 4 kinderen.





31 Januari : Dag van de directeur.
We maken een passend kado.


Fran liep een hele week mee
om meer te weten te komen over Freinet.
Hopelijk ben je overtuigd dat deze manier van werken
het beste is om kinderen iets te leren.


Ook Evelyne komt regelmatig bij ons.
De proactieve cirkel ging deze keer over
"Wat doe je graag buiten in de speeltijden ?"





We sloten de week af met een zonsondergang.








2 opmerkingen:

  1. Zalig om het weekend zo te starten, met een fotoverslag van de afgelopen schoolweek :) Zoveel dingen dat ze weer deden!

    BeantwoordenVerwijderen

  klik hier voor de nieuwe blog 2021-2022