Welkom aan de drie nieuwe schatjes.
We zagen veel vogels in de bomen buiten.
We schilderden een boom.
Een toekan op de trui van Mats.
We bekeken vogels van bij ons en van in andere landen
en speelden poppenkast.
Rosanne vroeg zich af of de vogels
nu al meer van de vetbollen gegeten hadden.
We gingen eens kijken.
We zagen nesten hoog in de bomen.
Hoe komt die hier ?
En waarom heet die zo ?
We volgen ook zijn beweging.
We zetten een potje modder op de verwarming.
Wat is het verschil tussen modder en aarde ?
We nemen wat modder mee om een proefje te doen.
Eentje in de diepvries.
Eentje in de klas.
Welk potje met modder zal het snelst weer aarde worden ?
Ondertussen schilderen we eens met modder.
We merken dat ons blad nat wordt,
dat het uit te smeren valt.
Wat is het verschil tussen modder en aarde ?
We gingen het vragen aan Heide.
We veegden de aarde bijeen van aan onze laarzen.
Aarde is inderdaad droog.
We bekijken de volgende dag de verschillende potjes modder.
Die op de verwarming bleek al droog te zijn.
Een modderijsje is wel verleidelijk om van te proeven.
Het potje in de klas was nog niet veel veranderd.We lieten de bevroren modder ook in de klas
tot de volgende dag.
We waren ergens niet verwonderd
dat het ijs de volgende dag gesmolten was.
We vergeleken het proefje met de sneeuw en ijs.
En het verhaal van sneeuwman die smolt.
kan je het aan anderen vragen.
Cézanne maakte dit bij de onthaalmoeder.
Ook Evelyne komt regelmatig bij ons.
Dat het echt warmer moet worden eer we weer in de tuin kunnen spelen.
Nu hebben we vaak de paraplu nodig.
aan de anderen klassen.
We beelden de regenworm na door op onze buik te kruipen.
Met touwen bootsen we de wormen ook na.
Deze popjes vinden veel wormen in de tuin.
We knippen stukjes wol en kleven die als worm op met veel lijm.
De modderschilderijen zijn ondertussen ook droog.
We voelen hoe de aarde schuurt.
Kinetisch zand is zachter.
Gelukkig dragen we sloffen in de klas...
Rosanne poetst haar tanden met een elektrische tandenborstel.
Wat is het verschil met een gewone tandenborstel ?
Waarvoor dient dat knopje ?
Hoe zet je deze schroefmachine aan ?
Ze maken elk een ander geluid.
Harde en zachte haren.
Ook dieren worden mama als een kleintje geboren wordt.
Wat zat in onze gezonde lunchbox ?
Eefje Donkerblauw lust alleen blauw fruit.
We proeven van blauwe bes, braambes en blauwe druif.
Iedereen proefde en maar weinig kinderen vonden het niet lekker.
Wat proefden we vorige week ?
We zoeken het plastic fruit er bij.
Waar hebben we veel van, minder, evenveel ?
We herkennen ook Norma op de foto.
We zien dezelfde parels op dit doosje.
Op elk doosje past een deksel.
Fran liep een hele week mee
om meer te weten te komen over Freinet.
Hopelijk ben je overtuigd dat deze manier van werken
het beste is om kinderen iets te leren.
De proactieve cirkel ging deze keer over
Zalig om het weekend zo te starten, met een fotoverslag van de afgelopen schoolweek :) Zoveel dingen dat ze weer deden!
BeantwoordenVerwijderenSuper leuk!
BeantwoordenVerwijderen